سئوی منفی ( Negative SEO ) در طراحی سایت سوالات زیادی را به همراه دارد. به عنوان مثال: سئوی منفی چیست؟ آیای سئوی منفی واقعا وجود دارد؟ اگر چنین است باید نگران چه چیزی بود؟ چگونه باید متوجه شد که کسی قصد حمله سئوی منفی به سایت ما را دارد؟ برای محافظت از سایت چه کاری باید انجام داد؟ هدف از این مقاله روشن شدن مبحث سئوی منفی در طراحی وب سایت و در نتیجه کاهش ترس شما از آن می باشد.

سئوی منفی چیست؟

سئوی منفی زمانی اتفاق می افتد که کسی به یک وب سایت جهت کاهش رتبه آن در بین موتور های جستجو حمله کند. روش های گوناگون برای این نوع حملات وجود دارد. رایج ترین نوع حمله، لینک سئوی منفی است. بسیاری دیگر از روش ها جهت کاهش رتبه سایت وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد.

آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟

می دانیم که یک سایت زمانی که الگوریتم های گوگل را دور بزند و برخلاف اصول آنها فعالیت کند جریمه شده و در پنالتی گوگل قرار خواهد گرفت. در نتیجه لینکه های غیر استاندارد و دروغین می تواند موجب کاهش رتبه سایت شده و صدمات جبران ناپذیری را به یک وب سایت وارد نماید. گوگل کاملا مصمم است که تمامی روش های سئوی منفی را می تواند شناسایی نماید. بنابراین می توان متوجه شد که سئوی منفی واقعا وجود دارد و کار می کند.

نکاتی که گوگل در مورد سئوی منفی اشاره کرده است به صورت زیر و خلاصه بیان می شود تا آگاهی شما نسبت به آن بیشتر شود:

گوگل با تمام قدرت و دقت مراقب سایت های شماست و این اطمینان را به شما میدهد که رقیب های شما نتوانند از طریق لینک های بد و غیر استاندارد به سایت شما صدمه بزنند.

گوگل الگوریتم هایی را طراحی نموده که از طریق آن می تواند لینکهای اتومات ( خود ساخته و غیر واقعی ) را از لینکهای درست و واقعی تشخیص دهد. بعنوان مثال اگر یک سایت دارای لینک هایی با الگوی ارتباطی غیر طبیعی در سالهای متوالی باشد، گوگل این احتمال را میدهد که یک رقیب در کمین برای اجرای سئوی منفی وجود دارد.

شاید شما متوجه دسته ای از لینکهای غیر استاندارد و بد در سایت خود شوید، و این احتمال را بدهید که آنها نقشی در سئوی منفی ندارند و هیچ آسیبی را به سایت شما نخواهند رساند، ولی گوپل بر این باور است که این لینک ها می تواند ردپایی از لینکهای اسپم را به همراه داشته باشند.

هر زمانی که در سایت خود وضعیتی را مشاهده نمودید که علایم سئوی منفی را به همراه دارد، گوگل از شما میخواهد که از طریق انجمن های گوگل وب مستر و یا از طریق تماس با John Mueller آن وضعیت را گزارش دهید تا گوگل الگوریتم های خود را در جهت از بین بردن سئوی منفی بر روی وب سایت ها بهبود ببخشد.

چند نمونه از لینک های مشکوک که سئوی منفی نمی باشند را بصورت زیر شرح می دهیم تا هر بک لینک و لینکی را به عنوان اسپم و لینک بد به حساب نیاورید.

هر لینکی لزوما لینک بد نیست :
برخی از وب سایت ها وجود دارند که تقریبا به هر سایتی لینک ارجاع داده اند مثلا بسیاری از سایت های دنیا از askives.com ، m.biz و alexa.com لینک دارند که تمامی آنها امن می باشد.

لینک صفحات ویژه هم لینک بد نیستند :
بسیاری از صاحبان وب سایت ها پس از طراحی سایت شان فکر میکنند اگر لینک سایت آنها در سایت های ویژه مانند دایرکتوری مشاغل که از معروفترین آنها yellowpages.com و gpex.ir است قرار بگیرند گوگل آنها را اسپم حساب خواهد کرد، در حالی که چنین نیست و google آن وب سایت ها را می شناسد و می داند که بک لینک از صفحات ویژه فقط یک رای از یک سایت است و شما را مطمئن می سازد که لینک صفحات ویژه نشانه سئوی منفی نیست، حتی اگر باعث ایجاد هزاران لینک گردد.

هر سایتی که هک شد، سئوی منفی محسوب نمی شود.

هر پکیج لینک سازی که استاندارد های گوگل را رعایت کرده باشد سئوی منفی به همراه نخواهد داشت و باید به این نکته توجه کرد که حتی اگر این پکیج ها لینک کلاه سفید بودند باید باز هم از دیدگاه google استاندارد بودن آنها را تائید نمایید تا با خیال راحت استفاده کنید.

برخی نشانه های سئوی منفی عبارتند از :

لینک هایی که از انجمن های خارج از کشور شماست.

تعداد زیادی لینک از سایت هایی با دامنه هایی که به .ru ، .cn ، .cz ، .biz ، .bg ، .ro ، .info ، .com.br ، .com.ar به پایان می رسند، می تواند نشانه سئوی منفی باشد.

اگر از سایت های روسی بطور ناگهانی مورد هجو لینک های زیادی قرار گرفتید این اتفاق می تواند نشانه حمله سئوی منفی باشد.

دریافت تعداد زیادی بک لینک ( backlinks ) از پست های مربوط به وبلاگ های پوچ و بیهوده.

دریافت تعداد زیادی از کلمات کلیدی Anchor شده از منابع مختلف بجز سایت های ویژه مورد تائید گوگل.

دریافت لینک های بد از وب سایت ها غیر اخلاقی، سایت های شرط بندی و قمار، سایت های پرداخت وام و مشابه آنها.

آیا باید نگران سئوی منفی سایت باشید؟

گوگل واقعا با تمام قدرت تلاش می کند با استفاده از الگوریتم های هوشمند و برز شده خود از سایت های شما در مقابل حمله سئوی منفی جلوگیری کند. بنابر این می توان گفت که جای هیچ نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت حتی برای اطمینان خاطر از آن می توانید بک لینک های خود را هر چند وقت یکبار مانیتورینگ نمائید.

نتیجه گیری :

سئوی منفی یعنی حمله رقیب شما از طریق ایجاد لینک های انبوه غیر استاندارد برای وب سایت شماست که با توجه به الگوریتم های گوگل جای هیچ نگرانی وجود ندارد. برای اطمینان بیشتر هم می توانید بک لینک های خود را هر چند وقت یکبار رصد کرده تا از صحت آنها اطمینان حاصل نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید