می‌دانید یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دیجی کالا چه بود؟ صفحه اول گوگل! در واقع دیجی کالا امروز بیشتر از ۱۰۰ ها صفحه از سایتش را به صفحه اول گوگل رسانده و از این طریق، با جذب مخاطب درآمد زیادی کسب می‌کند. اما چطور به صفحه اول گوگل بیاییم؟ چطور می‌توانیم ما هم مثل رقبا با بودن در معرض دید مخاطبان، درآمد کسب و کار اینترنتی خودمان را افزایش بدهیم؟ چه تکنیک‌هایی وجود دارد که سرعت رسیدن به صفحه اول را افزایش بدهد؟

چطور به صفحه اول گوگل بیاییم؟

چطور به صفحه اول گوگل بیاییم؟

همانطور که مشخص است بر اساس این تصویر از سایت wordstream، در صفحه اول گوگل سایتی که در لینک 1 قرار گرفته، حدود 30 درصد از کاربران را به خودش جذب می‌کند! البته که این آمار گاها تا 70 یا 80 درصد هم افزایش پیدا می‌کند. حالا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

آموزش قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل

بر اساس این آمار از وب سایت internetlivestats، صرفا در سال 2012 بیشتر از 1.2 تریلیون جستجو در گوگل انجام شده! همه اینها را گفتم که به این موضوع برسم:

(تمامیِ رقبای شما مثل خودِ شما به شدت این علاقه دارند که صفحات سایت‌شان در نتایج اول جستجوی گوگل باشد. پس این یعنی برای رسیدن به نتایج اول، یک رقابت بسیار بزرگ وجود دارد! در ادامه و با توضیح ۲ روش اصلی رسیدن به صفحه اول گوگل، بهتر متوجه منظورم می‌شوید.)

1_ سئو یا SEO

SEO که در فارسی به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو معنی می‌شود، در واقع یک‌سری فعالیت است که روی سایت انجام می‌دهیم تا به مرور گوگل و البته دیگر موتورهای جستجو را قانع کنیم که وب سایت ما را به صفحه اول گوگل ببرند. مثلا:

ما با افزایش سرعت سایت‌مان،
با نوشتن مقالات مختلف و تولید محتوا،
با بهبود ظاهر سایت،
و…

در حال رقابت با رقبای‌مان هستیم تا بتوانیم روی کلمه طراحی سایت، به رتبه‌های بالای صفحه اول گوگل برسیم.

روش های وارد کردن سایت به صفحه اول گوگل

همینطور روی کلمات مختلف دیگر از جمله کلمه کلیدی همین مقاله که در حال خواندنش هستید، در حال رقابت برای گرفتن رتبه بهتریم. در ادامه مقاله بیشتر در مورد اینکه «سئو چیست» و چطور باید اجرایش کنیم صحبت خواهم کرد.

۲_ تبلیغات گوگل

علاوه بر سئو، یک راهکار فرعی دیگر هم برای رسیدن به صفحه اول گوگل وجود دارد که با اسم تبلیغات گوگل یا گوگل ادز شناخته می‌شود. در واقع اگر به هر دلیلی بخواهید برای مدت کوتاهی روی کلمات خاص به صفحه اول برسید، این سیستم به کمک‌تان می‌آید. در این سیستم شما به کمک خود گوگل سریعا روی صفحات دلخواه و با کلمات دلخواه به صفحه اول نتایج جستجو می‌رسید:

تبلیغات در گوگل

در تصویر بالا، سایت‌هایی که با عبارت AD نمایش داده شده‌اند، نه در رقابت سئو که با تبلیغات گوگل به صفحه اول رسیده‌اند. نکته اینجاست که در این شرایط شما باید به ازای هر کلیک کاربر روی سایت شما به گوگل هزینه بپردازید! این هزینه هم با توجه به مسائلی مثل میزان رقابت روی کلمه مورد نظر، میزان محبوبیت کلمه و… متغیر بوده و ممکن است بین 1 هزار تومان تا چند 10 هزار تومان باشد. مثلا اگر طی روز 1000 نفر روی سایت شما کلیک کنند، باید چیزی بین 1 میلیون تا چند 10 میلیون تومان به گوگل پول بدهید.
چطور با سئو کردن سایت به صفحه اول گوگل برسیم؟

خب تا اینجا فهمیدیم که به طور کلی 2 مسیر و روش اصلی برای رسیدن به صفحه اول گوگل داریم. همینطور متوجه شدیم که تبلیغات گوگل، اصولا نه به عنوان راهکار اصلی و بلندمدت که به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هدف هر کسب و کار اینترنتی که وب سایت خودش را دارد، باید سئو کردن سایتش باشد. اما چطور سایت را سئو کنیم؟ خب، در ادامه مهم‌ترین نکاتی که در فرآیند بهینه کردن سایت اهمیت دارد را به شما توضیح می‌دهم تا متوجه شوید دقیقا SEO به چه شکلی عمل می‌کند.

۱_ تولید محتوا

اگر بگویم مهم‌ترین فاکتور در سئو محتواست، دروغ نگفته‌ام. یعنی چه؟ ببینید، تمامی هدفِ کاربران از جستجو کردن کلمات مختلف در گوگل رسیدن به محتواست. حالا اینکه دقیقا منظور از محتوا چیست، به نیاز کاربر برمی‌گردد.

مثلا کاربری که عبارت “خرید موبایل” را جستجو می‌کند، محتوای مورد نیازش یک دسته‌بندی از انواع موبایل است. پس برای رسیدن به صفحه اول گوگل در این کلمه نیاز به چنین محتوایی دارید.
کسی که در گوگل “قیمت طراحی سایت” را جستجو می‌کند، به دنبال لیست قیمت خدمات طراحی سایت می‌گردد و محتوای مورد نیازش هم همین است.
یا کسی که در گوگل عبارت “آموزش پخت قورمه‌سبزی” را جستجو می‌کند، نیاز به یک مقاله متنی و آموزشی در این زمینه دارد.

پس اولین و مهم‌ترین اقدام یک سئوکار و مدیر سایت این است که ببیند کاربران علاقه‌مند به محصول یا خدماتش، در گوگل چه کلماتی را جستجو می‌کنند؟ سپس روی همان کلمات و عبارات محتوای مناسب بسازد. در بخش بعدی بهتر متوجه منظورم می‌شوید.

۲_ تحقیق کلمات کلیدی

در ادامه توضیحات بالا، این نکته مهم را باید بدانید که نقطه ۰ سئوی سایت، تحقیق کلمات کلیدی است! فرآیندی که در آن به کمک یک‌سری ابزارها و تکنیک‌ها، کلمات مرتبط به کسب و کارمان را پیدا می‌کنیم! در مقاله «تحقیق کلمات کلیدی» این فرآیند را به طور کامل توضیح دادم اما به طور خلاصه:

ما ابتدا کلمات اصلی مرتبط به خودمان را حدس می‌زنیم. مثلا برای خدمات طراحی سایت می‌دهد، کلمات اصلی اینها هستند: (طراحی سایت، ساخت سایت، کسب و کار اینترنتی، ساخت فروشگاه اینترنتی و… )

بعد از این، کلمات گفته‌شده را در ابزارهایی مثل KEYWORDTOOL جستجو می‌کنیم تا این ابزار عبارت‌های مرتبط را به ما بدهد:

روش‌های تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که مشخص است، الان تعداد زیادی کلمه کلیدی مرتبط به حوزه کاری ما در اختیارمان قرار گرفت. در نهایت هم از لیست کلماتی که به دست آورده‌ایم، باید عبارت‌هایی که به درد ما می‌خورد را انتخاب کرده و سپس برای تولید محتوا روی آنها، برنامه‌ریزی کنیم.

نکته: اگر در ابتدای مسیر هستید و هنوز برای این موضوع سردرگمید که روی هر کلمه چه محتوایی بسازم، کافی است آن کلمه را در گوگل جستجو کرده و ببینید که رقبای‌تان چه کرده‌اند؟ مثلا وقتی می‌بینید روی کلمه خرید موبایل A73 تمامی رقبا یک صفحه محصول ساخته‌اند، شما هم باید همین کار را انجام بدهید. پیشنهاد می‌کنم مقاله «تولید محتوا چیست» را هم بخوانید تا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

۳_ بهینه کردن تجربه کاربری

منظور از بهینه کردن تجربه کاربری یا UX، بهینه کردن هر چیزی است که باعث می‌شود کاربر حین ورود به سایت شما و کار کردن با آن، احساس خوب یا بدی را تجربه کند. مثلا اگر رنگ محتوای متنی سایت شما خیلی روشن باشد، تا حدی که باعث شود چشم کاربران آزار ببینید، این یک عامل منفی در تجربه کاربری شماست که باید بهبود پیدا کند.

حالا اگر از منظرِ سئو موضوع را نگاه کنیم، سرعت سایت عملا یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه نشان بدهید! در واقع گوگل بارها به ما ثابت کرده حاضر است به سایت‌هایی که سریع لود شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرند، اعتبار بیشتری بدهد. پس عملا باید یکی از مهم‌ترین اهداف شما در فرآیند سئو کردن سایت، افزایش سرعت سایت باشد. دقت کنید، فرآیند افزایش سرعت یک‌شبه انجام نمی‌شود و شاید مجبور باشید طی سال بارها سایت‌تان را از لحاظ سرعت بررسی کنید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید و می‌خواستید تکنیک‌های «افزایش سرعت سایت» را یاد بگیرید، مقاله آن را در بلاگ بخوانید.

۴_ افزایش زمان ماندگاری و کاهش نرخ پرش

بعد از اینکه سئوکارها علاقه زیادی به انجام تکنیک‌های غیر قانونی برای سئو کردن سایت‌شان نشان دادند، گوگل برای جلوگیری از «سئوی کلاه سیاه» یک‌سری الگوریتم دیگر به وجود آورد. نتیجه این الگوریتم‌ها این شد: (گوگل علاوه بر هوش مصنوعی خودش از رفتار کاربران هم برای بررسی کاربردی بودن یا نبودن محتوای یک سایت استفاده می‌کند!)

یعنی چه؟ ببینید، هدف گوگل این است که در نتایج جستجو بهترین سایتی را که می‌تواند به بهترین شکل ممکن نیاز مخاطب را پاسخگو باشد، به او نمایش بدهد. حالا با توجه به رفتار کاربر در سایت مورد نظر، می‌تواند تا حدودی حدس بزند که آیا سایت مناسبی را به صفحه اول رسانده یا نه؟ مثلا:

فرض کنید سایت Y در رتبه 1 و سایت در رتبه 2 روی کلمه ساخت فروشگاه اینترنتی قرار گرفته‌اند. وقتی کاربر وارد سایت Y می‌شود، اما به دلیل کامل نبودن محتوا، سرعت پایین سایت، ظاهر بد سایت یا هر چیز دیگری سریع از آن خارج می‌شود، گوگل برای سایت Y یک امتیاز منفی در نظر می‌گیرد. حالا کاربر وارد سایت می‌شود، نه‌تنها سریع از آن خارج نمی‌شود که حتی زمان زیادی را هم در آن می‌گذراند. خب این هم یک امتیاز مثبت برای.

حال اگر این رفتار کاربر به شکل مداوم تکرار شود، گوگل متوجه خواهد شد که واقعا از نظر کاربران سایت Y لیاقت بودن در رتبه‌های بالاتر را ندارد، پس را جایگزینش می‌کند. با توجه به این موضوع شما باید هر کاری که ممکن است باعث افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت می‌شود و احتمال خارج شدن سریعش (نرخ پرش) را از بین می‌برد، انجام بدهید. مثلا:

سرعت سایت را افزایش بدهید،
محتوایی منتشر کنید که واقعا نیازش را پاسخ می‌دهد،
صوت و ویدیو و تصاویر باکیفیت به صفحه اضافه کنید،
به ظاهر سایت توجه کنید،
نخواهید او را با محتوای بی‌ارزش فریب بدهید،
و… .

۵_ خرید و ساخت بک لینک

خرید و ساخت بک لینک

دسته‌ای از راهکارهای سئوی سایت، با نام سئوی خارجی شناخته می‌شوند. در واقع گوگل از همان ابتدایی که به عنوان یک موتور جستجو فعالیتش را شروع کرد، این فلسفه را به وجود آورد که اگر صفحه‌ای از یک سایت لیاقت بودن در نتایج اول را داشته باشد، در سطح وب باید از آن سایت و صفحه صحبت شده و به آن لینک داده باشند! مثلا اگر فلان صفحه از دیجی کالا خیلی محتوای کاملی دارد، ما در صفحه‌ای از سایت‌مان به آن صفحه از دیجی کالا لینک بدهیم!

همین فلسفه باعث به وجود آمدن چیزی به اسم بک لینک شد؛ لینکی که از دیگر سایت‌ها به سایت شما داده می‌شود. البته بعد از این، سئوکارها اقدام به ساخت و خرید بک لینک دستی و مصنوعی برای سایت‌های‌شان کردند. همین موضوع باعث شد گوگل الگوریتم‌هایی مثل پنگوئن را برای جلوگیری از تقلب سئوکارها به وجود بیاورد. اما نکته اینجاست که هنوز هم بک لینک‌ها به شدت به افزایش اعتبار سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کنند و خیلی از سئوکارها به کمک همین لینک‌ها، اعتبار سایت‌شان را افزایش داده‌اند.

نکته مهم: دوستان عزیز ساخت و خرید بک لینک یک عمل به شدت تخصصی بوده و نیاز به بررسی دقیق دارد. همانطور که در مقاله «لینک بیلدینگ» هم گفتم لطفا بدون داشتن دانش قبلی به سراغ این فاکتور نروید.

۶_ افزایش نظرات مثبت، خارج از سایت!

بعد از اینکه گوگل متوجه شد سئوکارها قرار است دائم به کمک بک لینک‌ها فریبش بدهند، تلاش کرد فاکتورهای دیگری را هم به فاکتورهای سئو خارجی اضافه کند تا به کمک آنها، دقیق‌تر بفهمد آیا یک صفحه از یک سایت یا اصلا یک برند، قابل اعتماد هست یا نه؟ امروز گوگل برای بررسی این موضوع به نظرات کاربران در ۲ بخش توجه زیادی می‌کند.

اول از همه نظراتی که کاربران در نقشه گوگل کسب و کار شما ثبت کرده‌اند. هر چه این نظرات مثبت و بیشتر باشند، اعتبار سایت شما هم افزایش پیدا می‌کند.
در درجه دوم هم نظر کاربران در شبکه‌های اجتماعی! اینکه چقدر کاربران به محتوای‌تان در شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنند؟ تعداد لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و… از جمله مفاهیم اثرگذار روی نگاه گوگل به برند شماست.

چطور سریع به صفحه اول گوگل بیاییم؟

خب، تا اینجا سعی کردم شما را با مهم‌ترین فاکتورهایی که برای سئو شدن در گوگل نیاز دارید، آشنا کنم. اما در ادامه می‌خواهم چند تکنیک ریز و درشت را هم توضیح بدهم که باعث افزایش سرعت رسیدن به صفحه اول گوگل می‌شود. با من همراه باشید.

۱_ کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail ها، یکی از انتخاب‌های خوب برای سریع‌تر رسیدن به صفحات اول هستند! ببینید، شما به عنوان یک سایت تازه‌کار، خیلی نزد گوگل اعتبار زیادی ندارید. از طرفی به طور کلی محتوا و قدرت زیادی هم ندارید که به کمکش روی کلمات کوتاه و پررقابت به صفحه اول گوگل برسید. در این شرایط باید بخشی از تمرکزتان این باشد که روی کلمات طولانی، که رقابت کمتری روی آنها وجود دارد، محتوا تولید کنید.

مثلا به جای اینکه تمرکزتان را روی کلمه “آموزش فن بیان” بگذارید، کلمه‌ای که رقابت زیادی روی آن جریان دارد، روی کلماتی مثل “آموزش فن بیان برای کودکان، آموزش سخنرانی برای مبتدیان و…” تمرکز کنید. به این ترتیب این صفحات در مدت کمتری رتبه می‌گیرند، رتبه گرفتن‌شان هم به اعتبار سایت شما کمک کرده و باعث می‌شود روی کلمات پررقابت‌تر و کوتاه، سریع‌تر سئو شوید.

نکته: نرخ تبدیل کاربر به خریدار مخاطبانی که کلمات طولانی‌تر را جستجو می‌کنند، بیشتر از کاربران کلمات کوتاه است! جالب است بدانید حتی بعضی آمار می‌گویند ۵۷ درصد از فروش آمازون، از طریق کلمات طولانی به دست آمده.

۲_ محتوای طولانی‌تر بنویسید

راستش را بخواهید این خیلی حرفی درستی نیست که اگر می‌خواهی سریع‌تر به صفحه اول برسی، باید مقالات یا محتواهای طولانی‌تر بنویسی. چراکه هر صفحه با توجه به نیاز کاربر، تعداد کلماتش مشخص می‌شود. مثلا یک مقاله در مورد پخت فلان غذای رستورانی، نهایتا به ۷۰۰/۸۰۰ کلمه متن نیاز دارد اما یک مقاله در مورد آموزش «سئوی خارجی» شاید بیشتر از ۳ هزار کلمه متن بخواهد! اما با این‌همه، پیشنهاد می‌کنم همیشه قبل از شروع به تولید محتوا، نگاهی به صفحه رقبا انداخته و ببینید که به طور میانگین چند کلمه در هر صفحه نوشته‌اند؟ حال شما سعی کنید کمی بیشتر از آنها بنویسید.

۳_ از اسکیماها کمک بگیرید

اسکیماها در واقع یک نوع کد هستند، شبیه به کدهای برنامه نویسی. چند سالی است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو این کدها را به رسمیت شناخته‌اند تا بتوانند به کمک‌شان محتوای سایت شما را بهتر درک کنند. اجازه بدهید اینطور بگویم:

اگر کدهای اسکیما را به سایت‌تان اضافه کنید، گوگل و ربات‌های آن راحت‌تر متوجه موضوع هر محتوا، جزئیاتش، ساختار و… اش می‌شوند. به این ترتیب هم کمی امتیاز بیشتری برای‌تان در نظر می‌گیرند و هم گاهی در نتایج جستجو متفاوت‌تر از رقبا نمایش‌تان می‌دهند.

استفاده از اسکیما در نتایج گوگل

مثلا چیزهایی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به خاطر اضافه شدن کدهای اسکیما به سایت مورد نظر است. حالا این جزئیات اضافه که با اسم ریچ اسنیپت (Rich Snippets) شناخته می‌شوند، باعث افزایش نرخ کلیک روی سایت مورد نظر خواهند شد.

۴_ آنالیز محتوا را پیش بگیرید

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید محتوا این است که قبل از شروع ساخت هر صفحه، رقبای‌تان را آنالیز کنید. در واقع با بررسی ۳ الی ۱۰ رقیب‌تان در صفحه اول، باید به این سوالات پاسخ بدهید:

به طور میانگین چند کلمه متن دارند؟
چه تعداد عکس دارند؟ آیا عکس‌های اختصاصی دارند یا کپی‌شده؟
به چه موضوعات مهمی پرداخته‌اند؟
به چه موضوعات مهمی نپرداخته‌اند؟
آیا توانسته‌اند موضوع را به زبان ساده به مخاطب منتقل کنند؟
محتوای صوتی و ویدیویی دارند؟

بعد از همه اینها، باید از خودتان بپرسید که چطور می‌توانم محتوایی بسازم که از همه این محتواها بهتر باشد؟! البته اگر امکانش نیست از همه آنها بهتر باشید، کافی است در حد توان تلاش کنید و در آینده دوباره با آپدیت کردن، سعی کنید صفحه را قدرتمندتر کنید.

۵_ دسته‌بندی را کامل کنید!

یکی از اشتباهاتی که در بسیاری از سایت‌های سطح وب مشاهده می‌کنم، این است که در مورد موضوعات مختلف، چند محتوا می‌نویسند و به سراغ موضوع بعدی می‌روند! مثلا سایتی که ۳ مقاله در مورد بی خوابی دارد، ۳ مقاله درباره کاهش استرس، ۵ مقاله در مورد تمرکز و… .

اما اگر سعی کنید هر دسته‌بندی را کامل کنید، مثلا از مقاله عوارض بی خوابی گرفته تا درمان بی خوابی، عوارض قرض خواب، تکنیک‌ها و… ۲ اتفاق مهم می‌افتد:

تعداد زیادی مقاله مرتبط دارید می‌توانید که از آنها به هم‌دیگر لینک داده و اعتبار همه‌شان را نزد گوگل افزایش بدهید،
تعداد زیادی مقاله دارید که مخاطبان را ترغیب به خواندنش کنید و زمان ماندگاری‌شان در سایت را افزایش بدهید.

۶_ آپدیت کنید

گوگل از همان اول هم به صفحاتی که به طور مداوم بروزرسانی می‌شوند، علاقه داشت. با توجه به این همیشه یک برنامه برای بروزرسانی کردن محتواهای صفحات داشته باشید. مثلا هر ۲ ماه یک بار ۱۰۰ الی ۵۰۰ کلمه متن و چند تصویر به هر صفحه اضافه کنید. بعضی مواقع همین آپدیت کردن‌های کوچک به شکل عجیبی رتبه‌های‌تان را بهبود می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید