اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مشمول پرداخت مالیات هستند، قطع به یقین با اصطلاحات مالیاتی نیز آشنایید؛ از جمله امور مالیاتی که بسیار با آن سروکار دارید بدهی مالیاتی است. منظور از بدهی مالیاتی چیست؟ چطور از میزان بدهی مالیاتی خود مطلع شویم؟ اصلا از کجا بفهمیم که چقدر مالیات داریم؟ در این مقاله روش های مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی را به صوورت تصویری به شما آموزش خواهیم داد.

اگر میخواهید به امور مالیاتی تسلط یابید و با دریافت مدرک فنی حرفه ای در این حوزه مشغول به کار شوید و کسب درآمد داشته باشید میتوانید به صفحه آموزش حسابداری مالیاتی مراجعه کنید و صفر تا صد مالیات را یاد بگیرید.

لیست بدهکاران مالیاتی با کد ملی

لیست بدهکاران مالیاتی با کد ملی
لیست بدهکاران مالیاتی با کد ملی

بدهی مالیاتی چیست؟ بدهی مالیاتی همانطور که از اسمش پیداست بدهی است که باید برای مالیات پرداخت شود ولی پرداخت نشده است.

در صورتی که شما از مشمولین بدهی مالیاتی باشید باید در ابتدا استعلام بدهی مالیاتی خود را دریافت کنید و پس از آن با روش های که پیش رو دارید بدهی خود را تسویه کنید.

با پیشرفتی که صنعت تکنولوژی داشته و راحتی ارتباطات امروزه دیگر نیاز به حضور در مراجع دولتی برای استعلام و پرداخت مالیات نیست.

شما میتوانید به راحتی به صورت آنلاین این مراحل را طی کنید و مالیات خود را بپردازید در ادامه در رابطه با اینکه چطور استعلام مالیاتی را دریافت کنیم و پرداخت مالیاتی انجام دهیم هر آنچه را که نیاز است ذکر می‌کنیم.

به یاد داشته باشید که راهی برای استعلام لیست بدهکاران مالیاتی وجود ندارد چرا که اطلاعات این لیست کاملا محرمانه بوده و در صورتی که این اطلاعات به هر نحوی فاش شود اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی می‌توانند با مراجعه به دادگاه از اداره دارایی شکایت کرده و اعاده حیثیت کنند.

شما فقط میتوانید با استعلام از ممیزین دارایی از میزان بدهی و وضعیت پرونده خودتان مطلع شوید و راهی برای اطلاع از درآمد و بدهی افراد دیگر بدون مجوز خود شخص یا دادگاه وجود ندارد.

اگر درگیر مالیات اجاره املاک هستید و با تبصره های جدید این مالیات آشنایی ندارید حتما مقاله مالیات اجاره را مطالعه کنید.

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی
مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم برای پرداخت مالیات می توانید بدون مراجعه حضوری فقط با کد ملی از وضعیت پرونده خود مطلع شوید .

برای این کار نیاز است که شما در ابتدا در سامانه جامع مالیاتی کشور عضو شوید و سپس با دریافت استعلام سوابق مالیاتی، اقدام به پرداخت بدهی خود کنید.

سامانه جامع اداره مالیات کشور برای ساده سازی و هوشمندسازی از امکان استعلام بدهی مالیاتی از طریق کد ملی استفاده کرده است؛ که برای استعلام مالیاتی از این راه در صورتی که شما یک فرد حقیقی باشید به کدملی و در صورتی که حقوقی هستید به شناسه‌ی ملی نیاز دارید.

نحوه استعلام مالیات با کد ملی

نحوه استعلام مالیات با کد ملی
نحوه استعلام مالیات با کد ملی

برای استعلام مالیات از طریق کد ملی شما باید در ابتدا در سایت جامع اداره مالیات کشور ثبت نام کنید.

که برای ثبت‌نام در این سامانه شما به کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولدتان نیاز دارید.

البته به یاد داشته باشید که شماره موبایلی که قرار است از آن استفاده کنید باید با نام خودتان ثبت شده باشد چرا که کد ملی با تلفن ثبت شده انطباق داده میشود و در صورت مغایرت امکان دسترسی به سامانه برایتان صادر نمی‌شود.

بعد از ورود به سایت و وارد کردن اطلاعات شخصی یک کد شش رقمی برای شما ارسال می شود که با وارد کردن آن؛ شما در سامانه جامع مالیاتی عضو میشود از این پس می‌توانید در این سامانه از همه‌ی اطلاعیه‌ها اخبار قوانین و امکانات سایت مطلع شوید.

البته لازم است که اضافه کنیم با ثبت نام در این سامانه هیچ پرونده‌ای برای شما تشکیل نمی‌شود فقط در صورتی که از قبل پرونده داشته باشید میتوانید از وضعیت آن مطلع شوید.

یکی از مقالات مالیاتی که حتما مطالعه آن را به شما پیشنهاد میکنیم مالیات نقل و انتقال املاک میباشد. در این مقاله هرآنچه در مورد معافیت های مالیاتی و جریمه های مالیات نقل و انتقال املاک نیاز است بدانید توضیح داده شده است.

چگونه بفهمیم بدهکار مالیاتی هستیم

برای اینکه بفهمیم چه میزان بدهی مالیاتی داریم همانطور که اشاره کردیم به سامانه‌ی جامع مالیاتی کشور مراجعه میکنیم در صورتی که از قبل در این سامانه عضویت داریم با ورود اطلاعات وارد پنل کاربری خود می شویم و اگر چنان از قبل ثبت نامی نداشته ایم پس از ورود اطلاعات و دریافت عضویت به بخش بدهی های مالیاتی مراجعه کرده و درصورتی که پرونده مالیاتی داشته باشیم از این طریق می‌توانیم از وضعیت پرونده خود، اعم از میزان بدهی، موارد پرداخت شده، مهلت پرداخت و… مطلع شویم.

استعلام دارایی با کد ملی

منظور از دارایی افراد تمام دستاوردهای معنوی و مادی او در طول زندگی اعم از طلب‌ها، بدهی‌ها و تمامی اسنادی که به طور رسمی در مالکیت او هستند می باشد.

البته لازم است متذکر شویم که منظور از این املاک و اسناد، آن دسته از مدارکی است که با ثبت محضری به صورت رسمی و قانونی به نام فرد ضبط شده اند و این دارایی‌ها، اسنادی را که به واسطه‌ی سند عادی در اختیار فرد هستند را شامل نمیشود.

در صورتی که فرد تمایل داشته باشد از میزان دارایی های خود مطلع شود و یک لیست استعلام از دارایی‌های خود داشته باشد، میتواند با مراجعه به سایت استعلام دارایی، به این لیست دسترسی پیدا کند، علاوه بر این گاهی ممکن است فردی برای وصول طلب خود نیاز به استعلام دارایی فرد دیگری داشته باشد که در این شرایط با مراجعه به دادگاه و طی کردن مراحل قانونی از دارایی های فرد خواسته شده استعلام گرفته میشود، به یاد داشته باشید که شما نمیتوانید از میزان دارایی یا بدهکاری شخص دیگری بنا به قانون حفظ حریم شخصی بدون اجازه‌ی خود شخص مطلع شوید،

در صورت بروز چنین تخلفی و درخواست اعاده حیثیت آن شخص، شما فرد خاطی شناخته میشوید‌ و از سوی دادگاه اسلامی مشمول مجازات کیفری می‌شوید.

یکی از دوره های پرطرفدار که در آریا تهران برگزار میشود حسابداری میباشد که برای ورود به بازار کار آماده میشوید و یا مدرک فنی حرفه ای دریافت شده شرایط کسب درآمد برای شما ساده تر میشود. برای شروع یادگیری حسابداری به صفحه آموزش حسابداری مراجعه کنید و فیلم های اموزشی رایگانی که برای این منظور تهیه شده است را مشاهده نمایید.

مراحل استعلام دارایی با کدملی به صورت زیر میباشد:

  • شما باید ابتدا به سامانه استعلام دارایی مراجعه کنید. برای این کار کافیست در گوگل سامانه سهام عدالت را سرچ کنید تا سایت www.samanese.ir برای شما نمایش داده شود. این سایت را باز کنید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • در این صفحه شما باید گزینه ورود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت را انتخاب کنید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • در این مرحله صفحه ای برای شما نمایش داده میشود که شما باید قوانین مطرح شده را مطالعه کرده و موافقت خود را با تیک زدن گزینه موافقم اعلام کنید و وارد مرحله بعد شوید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • در این مرحله برای استعلام دارایی با کد ملی کد امنیتی را باید مانند تصویر وارد کنید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • در صورتی که این مراحل به درستی طی شده باشد صفحه ای به شما نمایش داده میشود که اطلاعات هویتی را از شما دریافت میکند و باید نام و نام خانوادگی و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • در مرحله بعد مانند تصویر سایر اطلاعات از شما دریافت میشود و شما باید برای ورود به مرحله بعد گزینه ادامه را بزنید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • در این مرحله شما میتوانید همه اطلاعاتی که وارد کرده اید را مشاهده نمایید و در صورتی که این اطلاعات نیاز به ویرایش داشته باشند باید گزینه اصلاح را بزنید.
  • در این مرحله شما میتوانید به پنل خود وارد شوید و در بخش صورت وضعیت دارایی سهام میتوانید صورت وضعیت دارایی سهام را ببینید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی
  • همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید شما میتوانید در این پنل وضعیت دارایی های سهام تان را مشاهده کنید.
استعلام دارایی با کد ملی
استعلام دارایی با کد ملی

استعلام ممنوع الخروجی مالیاتی با کد ملی

از جمله مشکلاتی که در صورت بدهی مالیاتی گریبانگیر فرد می‌شود ممنوع الخروج شدن از کشور است.

در صورتی که شما بدهی مالیاتی داشته باشید از سوی سازمان اداره مالیات کشور مشمول یک سری جریمه ها و محدودیت ها میشود، که ممنوع الخروجی یک از آنها است.

البته در صورتی که پرونده مالیاتی مربوط به افراد حقوقی باشد این طرح مشمول روسا و سهامداران آن شرکت می‌شود.

در صورتی که حکم ممنوع الخروجی شما تایید شود تا ۲۰ روز حق اعتراض دارید که در این مدت پرونده به تعویق می‌افتند و امکان لغو حکم از سوی دادگاه نیز وجود دارد.

مدت ممنوع الخروجی افراد در حالت عادی ۶ ماه است که در صورت صلاحدید دادگاه امکان تغییر آن وجود دارد.

اگر شما از مشمولین پرداخت مالیاتی باشید می‌توانید با مراجعه به سامانه‌ مذکور، و وارد کردن کد ملی بدون آنکه به صورت حضوری به دادگاه یا مرکزی دیگر مراجعه کنید از وضعیت خود مطلع شوید.

البته در صورتی که علت ممنوعیت خروج شما از کشور بدهکاری مالیاتی است همان بهتر که تسویه کنید و از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

به طور معمول افراد حقوقی بیشتر از افراد حقیقی با بدهی مالیاتی سروکار دارند، تمامی شرکت ها اشخاص حقوقی و سازمان هایی که مشمول بدهی مالیاتی هستند میتواند با مراجعه به سایت اداره مالیات و وارد کردن شناسه ملی، استعلام پرونده مالیاتی خود را دریافت کنند.

البته در رابطه با افراد حقوقی باید توصیه کنیم که این اشخاص بهتر است مالیات خود را به موقع پرداخت کنند تا گرفتار بدهی مالیاتی نشوند چرا که مشمول این طرح بودن محدودیت های زیاد دیگری برای کسب و کار آنها به همراه دارد.

برای پرداخت مالیات حتما باید اینتاکد داشته باشید. اگر نمیدانید چطور اینتاکد مالیاتی دریافت کنید و چه کاربردی دارد مقاله اینتاکد چیست را مطالعه کنید.

استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی

در واقع شرکت های سهامی، زیر مجموعه‌ای از اشخاص حقوقی به شمار میروند از همین رو استعلام بدهی آنها نیز همانند استعلام بدهی پرونده های مالیاتی افراد حقوقی است.

برای دریافت استعلام، شرکت ها باید وارد سامانه مالیاتی شوند و با داشتن اطلاعات شخصی و شناسه ملی استعلام بدهی مالیاتی خود را دریافت و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

در صورتی که شرکتی بدهی مالیاتی داشته باشد و در پرداخت آن کوتاهی کند این بدهی در سوابق سهامداران و روسای شرکت ثبت می‌شود و مشکلات عمده‌ای من جمله ممنوع الخروجی را برای آنها ایجاد می‌کند که در این صورت تا مدت‌ها شرکت از یک سری امتیازات دور میماند و یا با محدودیت های زیادی مواجه میشود از همین رو چه بهتر که افراد حقوقی در اولین فرصت نسبت به تسویه بدهی مالیاتی خود اقدام کنند.

کلام آخر

تفاوتی ندارد که شما یک فرد حقیقی باشید یا حقوقی در صورتی که بدهی مالیاتی داشته باشید به طور قطع با محدودیت هایی روبرو می‌شوید که شما و کسب و کارتان را به چالش میکشد برای همین هم بهتر است که به موقع اقدام به پرداخت مالیات خود کنید تا در سوابق مالیاتی شما چیزی ثبت نشود اما اگر گاها در پرداخت مالیات به مشکل خوردید میتوانید با انجام مراحلی که در مباحث قبل به آنها اشاره کردیم جهت پرداخت مالیات خود قدم بردارید. سامانه‌‌ی اداره مالیات کشور با غیر حضوری کردن این موارد راه را برای شما راحت تر کرده است.

ما در این محتوا سعی داشتیم تا با پرداخت به موضوع بدهی مالیاتی تمام مسائل مربوط به آن را که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود روشن کنیم. با این وجود اگر شما سوالی دارید که پاسخ آن را در محتوای ما نیافتید می‌توانید با مراجعه به قسمت نظرات سوال خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

در پایان از اینکه تا انتها همراهمان بودید نهایت سپاس و تشکر را داریم.

نوشته مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی اولین بار در آموزشگاه کامپیوتر و حسابداری آریا تهران پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید