همه ما نقش بسیار وسیع الکتروموتورها و اینورترها را در زندگی‌مان می‌دانیم؛ تا حدی که در هرجایی که قدم می‌گذاریم، قادر هستیم چندین الکتروموتور پیدا کنیم. اما اگر بدانید که اینورترها چگونه می‌توانند به اقتصاد مقاومتی کشوری مانند ایران که اکنون در شرایط سخت و بحرانی به سر می‌برد کمک کند، بیشتر شگفت زده می‌شویم. فهمیدن اینکه ایورترها تا چه حد قادر هستند به کاهش مصرف انرژی در کشور کمک کنند درک بالایی از قدرت مهندسی فنی در شرایط بحرانی و سخت به ما عرضه می‌کند. همچنین اطلاعات عمومی اولیه درباره انواع اینورترها و کاربرد آن‌ها در صنعت و ساختمان سازی به شما در خرید اینورتر کمک شایانی می‌کند. خرید یک اینورتر حرفه‌ای و مناسب برای ساختمان مسکونی یا کارگاهتان به شما در کاهش مصرف بی رویه آب و برق کمک می‌کند؛ کاهش مصرفی که نه به وسیله اصراف انسانی بلکه بخاطر عدم کنترل شدن میزان چرخش دیناب‌ها و پمپ‌ها نیازمند آن هستیم. در ادامه اطلاعات جامع‌تری در این مورد در اختیار شما قرار خواهیم داد و امیدواریم که مطالعه آن‌ها برایتان جذاب و مفید باشد.

عدم کنترل در موتورها

فرض کنید کولرها که در فصل گرما استفاده وسیعی دارند، دارای درجه نبودند و نمی‌توانستیم میزان قدرت موتور را خودمان تعیین کنیم و به محض روشن شدن کولر، با سرعت حداکثری موتور شروع به کار می‌کرد؛ سرعتی که در اکثر مواقع نیازی به آن نداریم؛ برای مثال، برای اوایل تابستان ما نیازی به درجه آخر کولر نداریم و یا اواخر آن. در اینصورت، مصرف برق چندین برابر افزایش پیدا می‌کند که بسیاری از خانه‌ها اصلا از این موضوع با خبر نیستند. دستگاه‌های بسیاری مانند کولر هستند که با موتورهای قدرتمند سر و کار دارند، اما به دلیل عدم تولید استاندارد از اینورتر برخوردار نیستند. تنها وجود یک دستگاه اینورتر ساده در خانه‌ها، می‌تواند به اندازه‌ای باور نکردنی در نگاه کلان باعث کاهش مصرف بی رویه برق و آب گردد.

مثال پمپ آب در ساختمان‌های مسکونی

بارزترین نمونه عدم استفاده مناسب و استاندارد از اینورترها در دیناب‌ها و پمپ‌های آب ساختمانی می‌باشد که باعث مصرف بی رویه و بالای آب می‌شوند؛ این مورد خصوصا در ساختمان‌های چند طبقه تاثیر فراوان دارد. اکثر دیناب‌ها و پمپ‌های آب قدیمی اینورتر ندارند و همین مورد باعث ورود بی‌رویه آب به ساختمان می‌شود. شاید در نگاه از دور بسیار مقدار کمی به نظر برسد، اما بصورت انبوه و جمعی اگر نگاه کنیم، درسال مقدار بسیار بالایی آب توسط خانه‌هایی که دارای پمپ آب استاندارد نیستند بی رویه هدر می‌رود.

اینورتر پمپ آب بصورتی هوشمند طراحی می‌شود که تشخیص می‌دهد درحال حاضر چند واحد در ساختمان درحال استفاده از آب هستند و به همان اندازه میزان فشار آب و قدرت دیناب را افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر همزمان تمام واحدها درحال استفاده از آب باشند، بیشترین فشار ممکن را برای بالا رفتن به آب وارد می‌کند، و در صورتی که تنها یک واحد درحال استفاده از آب باشد، کمترین قدرت ممکن. اما در صورتی که پمپ آب قدیمی باشد و دارای اینورتر مناسب نباشد، بیشتری فشار ممکن را در همه شرایط وارد آب می‎کند؛ در اینصورت تنها یک واحد با باز کردن شیر آب، شاهد بالاترین میزان خروجی آب و هدر رفتن آن خواهد بود.

مثال ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از آن دسته ماشین‌های پیچیده‌ای می‌باشد که به شدت با کنترل حرکت موتور سر و کار دارد و درکل هیچ مکاشین لباسشویی بدون اینورتر پیدا نمی‌کنید، زیرا امکان تغییر و کنترل حرکات موتور از اولین و حیاتی‌ترین ویژگی‌های یک ماشین لباس شویی می‌باشد. ضمنا اینورترهای بکار رفته در ماشین لباسشویی بسیار پیچیده‌تر و برنامه‌ریزی شده تر از اینورترهای ساده‌تر هستند و به طرایق مختفی اقدام به کنترل موتور می‌کنند. کنترل و هماهنگی موتور ماشین لباس شویی با توجه به مواردی همچون مدت زمان سپری شده از کار کردن ماشین، میزان لباس‌ها، میزان آب، درجه شستشو و دیگر تنظیمات مختلف ماشین لباسشویی معین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید